gine melos youtube live

 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

   2021 03 30 11 29 49Σας καλωσορίζουμε και ευχόμαστε σε εσάς, στους δικούς σας ανθρώπους και σε όλους τους συνδημότες μας να ξεπεράσουμε γρήγορα και υγιείς όλες τις δυσκολίες που επέφερε η πανδημία.

 Δεν θα αναφερθώ σήμερα στην πανδημία γιατί από την πρώτη στιγμή δηλώσαμε ότι είμαστε δίπλα στη δημοτική αρχή για το θέμα αυτό, το οποίο δεν χωρά καμία αντιπολιτευτική διάθεση και λόγο. Την κατάλληλη ώρα θα κάνουμε τον απολογισμό.

 Η παράταξη του Δημάρχου εκλέχτηκε τον Μάιο του 2019 και διοικεί ως δημοτική αρχή με τη σύμπραξη 3 παρατάξεων από την 1η Σεπτεμβρίου 2019. Είναι στη μέση σχεδόν της θητείας της.

 Το έργο της μέχρι σήμερα; Αμελητέο και πάντως όχι ικανό να αλλάξει την εικόνα του Δήμου.

 Γιατί; Γιατί υπάρχει παντελής έλλειψη γενικού σχεδιασμού αλλά και ειδικού για κάθε τομέα. Δηλαδή, η σύμπραξη της δημοτικής αρχής δεν γνωρίζει -και κατ’ επέκταση δεν γνωρίζει ο καθένας από εμάς- πού πάμε και τί επιδιώκουμε για το Δήμο μας.

 Τα θέματα αντιμετωπίζονται τυχαία και πρόχειρα. Για αυτό και τα έργα δεν προοδεύουν. Θα αναφερθώ σε ορισμένα παραδείγματα στη συνέχεια.

 Το λυπηρότερο, όμως, είναι ότι η δημοτική αρχή μη έχοντας την επάρκεια να σχεδιάσει και να παράξει έργο, αξιοποιώντας και εκμεταλλευόμενη στο έπακρο τις όποιες προσωπικές δυνατότητες του Δημάρχου, επιρρίπτει μονίμως τις ευθύνες σε τρίτους. Άλλοτε στο στελεχιακό προσωπικό του Δήμου, άλλοτε στους ρυθμούς δύο ταχυτήτων μεταξύ των διοικούντων, άλλοτε στο νομικό πλαίσιο και τη γραφειοκρατία, αλλά πάντα στην πανδημία και στην αντιπολίτευση.

 Και προκύπτουν εύλογα τα ερωτήματα: αφού εγκρίνονται -είτε ομόφωνα είτε κατά πλειοψηφία, καθώς ο νόμος το επιτρέπει- όλες οι αποφάσεις για δεκάδες έργα, δράσεις και παρεμβάσεις, γιατί ο Δήμος μας παραμένει στάσιμος; Γιατί δεν βλέπουμε κάτι καινούριο σήμερα στην πόλη μας; Γιατί δεν υλοποιούνται ούτε καν τα προγραμματισμένα έργα του παρελθόντος;  

 Ο καθένας μας αντιλαμβάνεται ότι όλα αυτά συμβαίνουν γιατί η δημοτική αρχή ήταν παντελώς απροετοίμαστη και για αυτό αναποτελεσματική. Αποδεικνύεται ότι όλα αυτά που διατυμπάνιζε προεκλογικά ο Δήμαρχος ήταν ασκήσεις επί χάρτου.

 Το πρόβλημα της αναποτελεσματικότητάς της, όμως, η δημοτική αρχή δεν το αντιμετωπίζει με ορθολογισμό και δουλειά, αλλά με τους εξής δύο χειρισμούς:

 -      Επικοινωνιακά, για να εκφράζονται δικαιολογίες και να επιρρίπτονται ευθύνες σε οποιονδήποτε άλλον, και

 -      Αρνούμενη να εξετάσει κάθε εναλλακτική ή διαφορετική πρόταση ή άποψη που καταθέτει τεκμηριωμένα η αντιπολίτευση.

 Στη συνέχεια θα αναφερθώ σε ορισμένα κρίσιμα αναπτυξιακά θέματα του Δήμου μας και στις απόψεις της παράταξής μας επί αυτών.

 ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ: Χρειάζεται ένα σύγχρονο κτίριο στέγασης όλων των δημοτικών υπηρεσιών και επιχειρήσεων του Δήμου. Το ΚΕΠΑΒΙ (μετά τις διάφορες παλινδρομήσεις για το οικόπεδο της Λαϊκής Αγοράς Αγίας Μαρίνας), παρουσιάζεται ως μία λύση που πρέπει να μελετηθεί κατά προτεραιότητα.

 ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΦΥΛΑΚΩΝ: Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην αξιοποίηση του ακινήτου που στεγάζεται σήμερα η Δικαστική φυλακή, μετά την μεταφορά της στην περιοχή Κόντσικας – Ασβεστοχωρίου. Οι σχετικές ενέργειες πρέπει να ξεκινήσουν από τώρα.

 ΚΤΙΡΙΟ επί της οδού ΔΟΜΠΟΛΗ: Με δεδομένο ότι παραχωρείται είτε προς χρήση, είτε κατά κυριότητα στον Δήμο, παρουσιάζεται ως μία λύση για τις ανάγκες στέγασης καλλιτεχνικής δημιουργίας, πολιτιστικού και μουσειακού ενδιαφέροντος, ειδικών εκθέσεων, στα πρότυπα του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Σίγουρα πάντως δεν προσφέρεται για Δημαρχείο.

 ΠΑΡΚΟ ΠΥΡΣΙΝΕΛΛΑ – ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟΥ: Η πρόταση της δημοτικής αρχής για την ανάπλαση του πάρκου που αφορά επί της ουσίας έναν καλό «καθαρισμό» -κάτι που έπρεπε να είχε ήδη ολοκληρωθεί- είναι παρωχημένη. Εμείς, προτείναμε –και παράλληλα με τη διεκδίκηση του Στρατοπέδου- να διακηρυχθεί ένας διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός από τον οποίο θα προκύψει ο ενδεδειγμένος χαρακτήρας της παρέμβασης με όλες τις προδιαγραφές, ώστε ο εννιαίος αυτός χώρος να ανταποκρίνεται στα σύγχρονα ευρωπαϊκά δεδομένα. Το Πάρκο δεν πρέπει να εξυπηρετεί μόνο τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και των γειτονικών περιοχών, αλλά να καταστεί ένας αναπτυξιακός πόλος για τον Δήμο μας.

 ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΥΡΡΟΥ: Παρόλες τις πολλαπλές προτροπές και προσκλήσεις της παράταξή μας προς τη δημοτική αρχή για να αποφασίσει αν θα υλοποιηθεί ή όχι το έργο της ανάπλασης όπως μελετήθηκε, απαιτήθηκαν δύο ολόκληρα χρόνια για να καταλήξει ότι τελικά θα προχωρήσει ως έχει. Αν προχωρήσει.

 Σχετικά με τα ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΜΜΕΝΑ & ΑΝΑΞΙΟΠΟΙΗΤΑ ΚΤΙΡΙΑ:

 Όλα τα προαναφερόμενα αποτελούν προτάσεις. «Ενδέχεται και άλλως έχειν».

 Για αυτόν και μόνο τον λόγο, προτείναμε να διακηρυχθεί άμεσα ένας διεθνής διαγωνισμός ιδεών ώστε να γίνει η καταγραφή και αποτύπωση όλων των κτιρίων, εγκαταλειμμένων και ανεκμετάλλευτων (οποιασδήποτε ιδιοκτησίας), εντός ορίων του Δήμου και να κατατεθεί ένας πλήρης σχεδιασμός με τη χρήση τους. Έτσι, κατά τρόπο συμπληρωματικό και όχι αποσπασματικό να δρομολογηθεί η αξιοποίησή τους. Απαιτείται μεθοδική και οργανωμένη εργασία, η ενημέρωση και η δέσμευση όλων για όλα.

 Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ»:

 Το πρόγραμμα ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ και οι άξονές του ανακοινώθηκαν τον Απρίλιο του 2020. Οι προσκλήσεις δημοσιεύτηκαν το καλοκαίρι του 2020 με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προτάσεων την 31η Δεκεμβρίου 2020.

 Η δημοτική αρχή, μη γνωρίζοντας αλλά και μη θέλοντας να καταλάβει τί σημαίνει προγραμματισμός –κάτι για το οποίο η παράταξή μας της έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου πολλές φορές-, δεν μερίμνησε για την έγκαιρη εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών. Δηλαδή, εάν η χρονική προθεσμία για την υποβολή των προτάσεων παρέμενε η αρχική, η δημοτική αρχή δεν θα υπέβαλλε καμία πρόταση.

 Ασθμαίνοντας, τις τελευταίες μέρες του Μαρτίου λαμβάνει αποφάσεις για την υποβολή των προτάσεων αυτών.

 Παράλληλα, η μείωση κατά 80% του προϋπολογισμού του προγράμματος, η μεταφορά έργων από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ στο ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ και η ένταξη προτάσεων άλλων Δήμων που είχαν έγκαιρο προγραμματισμό, μειώνουν περαιτέρω τον προϋπολογισμό του προγράμματος. 

 Η πρόχειρη και βεβιασμένη δουλειά της «τελευταίας στιγμής» της δημοτικής αρχής θα αποτυπώνονταν στην περίπτωση ενός προγράμματος με ανταγωνιστικά κριτήρια, όπως το ΕΣΠΑ. Στην περίπτωση όμως του ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ, επειδή το πρόγραμμα παρατείνεται εκ νέου και μάλλον θα υπάρξει και πλαφόν ανά Δήμο, κάτι θα καταφέρει, τελικά, στην τύχη.

 Προς επίρρωση της τυχαίας και πρόχειρης και όχι της προγραμματισμένης και έγκαιρης αντιμετώπισης των θεμάτων, η δημοτική αρχή, και σε ότι αφορά την πρόσκληση ΑΤ06 «Αστική Αναζωογόνηση», χάνει μία χρηματοδότηση ύψους 8.500.000€.

 Και εξηγώ: στην πρόσκληση του ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ πρόκειται να υποβληθούν 2 έργα. Η «ανάπλαση της Πλατείας Πύρρου», Π/Υ: 5.200.000€ με ΦΠΑ και η «Επανάχρηση του κτιρίου "Πνευματικό Κέντρο Κατσικάς" ως Κέντρο Πολιτισμικής Δημιουργίας», Π/Υ: 1.500.000€ προ ΦΠΑ.

 Η συνολική χρηματοδότηση κάθε αίτησης δικαιούχου ανέρχεται μέχρι 10.000.000€ (προ ΦΠΑ).

 Εάν η δημοτική αρχή ήταν συνεπής στα χρονοδιαγράμματα και στις υποσχέσεις της, το έργο της «ανάπλασης της Πλατείας Πύρρου» θα χρηματοδοτούταν ήδη από το ΠΕΠ Ηπείρου, στο πλαίσιο του σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ).

 Έτσι, σήμερα, η δημοτική αρχή μπορούσε να προτείνει στην πρόσκληση για την «Αστική Αναζωογόνηση» και άλλα έργα, ύψους 8.500.000€. Όπως η ανάδειξη οχυρών Μπιζανίου, παρεμβάσεις αποκατάστασης και επανάχρησης για την αξιοποίηση των δημοτικών κτιρίων στις κοινότητες πχ. Πνευματικό Κέντρο Κρύας, και άλλα.

 Η δημοτική αρχή χάνει χρηματοδοτικές ευκαιρείες. Χάνει έργα τα οποία είναι κρίσιμα για τον τόπο. Ελπίζουμε να μην χάσει χρήματα και νέα έργα εξοικονόμησης ενέργειας σε δημοτικά κτίρια και από το πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ», για το οποίο η παράταξή μας, τον περασμένο Σεπτέμβριο, κατέθεσε συγκεκριμένη πρόταση.

 Ενεργειακή αναβάθμιση του οδικού και αστικού φωτισμού του Δήμου Ιωαννιτών (LED).

 Η εξοικονόμηση ενέργειας είναι πλέον αδιαμφισβήτητη ανάγκη. Η υλοποίηση των έργων που αφορούν το αντικείμενο αυτό απασχολεί κάθε πολιτική ηγεσία, οποιουδήποτε βαθμού και επιπέδου παγκόσμια. Kαι τα έργα αυτά, όπως και κάθε επένδυση, για είναι επιτυχημένα προϋποθέτουν την εκπόνηση των σχετικών μελετών, με σαφή και διακριτά στοιχεία, δεδομένα και πληροφορίες. Για δύο λόγους:

 1.    Για να αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση και να διευκρινιστεί η επιδιωκόμενη, ώστε να αποδεικνύεται ότι το έργο είναι σκόπιμο και ωφέλιμο για τον κύριο του έργου και

 2.    Για να μπορούν οι διαγωνιζόμενοι –έχοντας τις ίδιες παραδοχές- να συντάσσουν τις προσφορές τους ώστε να είναι συγκρίσιμες για τον κύριο του έργου και να έχουν ίση μεταχείριση.

 Η Περιφέρεια Ηπείρου, επί θητείας μου, πέτυχε σύμβαση χρηματοδότησης με 90% δωρεάν χορήγηση, ποσού 1.500.000€, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μέσω του μηχανισμού ELENA για τις μελέτες και μέχρι του σταδίου της δημοπράτησης μίας ομάδας ενεργειακών έργων και παρεμβάσεων, όπως:

 ·           οι παρεμβάσεις στη Λιμναία Συγκοινωνία της Λίμνης Παμβώτιδας,

 ·           οι παρεμβάσεις σε δημόσια κτίρια στη χωρική εμβέλεια της Περιφέρειας,

 ·           οι παρεμβάσεις στον οδοφωτισμό ευθύνης και αρμοδιότητας της Περιφέρειας Ηπείρου και

 ·           οι παρεμβάσεις στον οδοφωτισμό των Δήμων Αρταίων, Πρέβεζας και Ηγουμενίτσας, δεδομένου ότι άλλοι δήμοι –συμπεριλαμβανομένου και του Δήμου Ιωαννιτών- δεν εκδήλωσαν ενδιαφέρον, αν και προσκλήθηκαν στον χρόνο σχεδιασμού της αίτησής μας προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

 Μετά την υπογραφή της σύμβασης δημοπρατήσαμε με τη μορφή διεθνούς διαγωνισμού την εκπόνηση όλων των τεχνικών μελετών.

 Παράλληλα δημοπρατήσαμε και την υπηρεσία του τεχνικού συμβούλου για την, παράλληλη με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, παρακολούθηση υλοποίησης του έργου σύμφωνα με τις συμβατικές δεσμεύσεις, την επικοινωνία και αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τη σύνταξη και υποβολή εκθέσεων προόδου του έργου κτλ.

 Μετά την παράδοση των μελετών, τον έλεγχο, την έγκριση και τη θεώρησή τους από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, τέθηκαν υπ’ όψιν των κυρίων των έργων, δηλαδή των Δήμων Άρτας, Πρέβεζας και Ηγουμενίτσας –όχι του Δήμου Ιωαννιτών αφού δεν είχε ενταχθεί στη σύμβαση της Π.Η με την ΕτΕ- και των κρατικών υπηρεσιών που εποπτεύουν τη λειτουργία των κτιρίων στα οποία προβλεπόταν επεμβάσεις.

 Στη συνέχεια, 12 Αυγούστου 2019, δημοπρατήσαμε το πρώτο έργο, αυτό του οδοφωτισμού σε πλαίσιο ΣΔΙΤ.

 Τον Οκτώβριο του 2019, με την δική μας θετική ψήφο αποφασίζεται να προχωρήσει το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης αστικού δικτύου ηλεκτροφωτισμού Δήμου Ιωαννιτών, με τους παρακάτω όρους:

 1.     να καλυφθεί το σύνολο της έκτασης του Δήμου Ιωαννιτών,

 2.     να υλοποιηθεί με μόχλευση πόρων από τον ιδιωτικό τομέα, με Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης ή με ΣΔΙΤ και

 3.     να αξιοποιηθεί ο μηχανισμός ELENA που ήδη υποστηρίζει αντίστοιχα έργα της Περιφέρειας Ηπείρου για την ωρίμανση της παρέμβασης.

 Τον Μάιο του 2020, και ενώ η δημοτική αρχή δεν τήρησε –για μια ακόμη φορά- αυτά που συμφωνήθηκαν στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά και για να βοηθήσουμε το Δήμο μας και να προφυλάξουμε τη δημοτική αρχή, υπέβαλλα επιστολή στον αρμόδιο Αντιδήμαρχο στην οποία καταγράφονται αναλυτικά όλα τα παραδοτέα (με βάση την σχετική Τεχνική Οδηγία του ΤΕΕ και την προγενέστερη εμπειρία μου) μιας τέτοιας μελέτης. Μιας αξιόπιστης και εφαρμόσιμης μελέτης ώστε η σύμβαση που θα καταρτιζόταν με την ανάδοχο εταιρεία του έργου να καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες του Δήμου και να επιτυγχάνονται οι στόχοι του έργου. Αλλά και να ελέγχονται τα παραδοτέα των εργασιών του αναδόχου σε κάθε στάδιο και σε κάθε χρονική στιγμή υλοποίησης του έργου.

 Και πάλι η δημοτική αρχή όχι μόνο αδιαφόρησε, αλλά μας υποτίμησε και προτίμησε και τις προσωπικές επιθέσεις του τύπου: «Η κ. Καλογιάννη, που ως αντιπεριφερειάρχης δήλωνε περήφανη για το πρόγραμμα ELENA και προέτρεπε τους Δήμους της Ηπείρου να  συμμετάσχουν σε αυτό, σήμερα καταψηφίζει. Επί της ουσίας  καταψηφίζει το δικό της σχέδιο, την δική της δουλειά».

 Αυτά που μας κατάθεσε ως φάκελο μελέτης δεν έγιναν αποδεκτά από την πλευρά μας και έτσι καταψηφίσαμε το θέμα.

 Η δημοτική αρχή, τελικά και με τη βοήθεια της αλλαγής του νόμου, ψήφισε την Προγραμματική Σύμβαση με την Περιφέρεια Ηπείρου και εκχώρησε σε αυτήν την πλήρη αρμοδιότητα δημοπράτησης του έργου. Η Περιφέρεια δημοπράτησε το έργο και προσφάτως η Αρχή Ελέγχου Προδικαστικών Προσφυγών στην οποία προσέφυγαν κάποιοι ενδιαφερόμενοι, επισημαίνει –και εκτός άλλων θεμάτων επί της διακήρυξης- ελλείψεις ίδιες με αυτές που είχαμε επισημάνει εμείς από τον Μάιο του 2020.

 Έτσι ακυρώθηκε η τρέχουσα διαδικασία δημοπράτησης.

 Σήμερα, όλοι αποδέχονται ότι πρέπει «να θεραπευτούν άμεσα όλες οι πλημμέλειες», ότι δηλαδή απαιτούνται επαναδιατυπώσεις στους όρους δημοπράτησης και ουσιαστικές συμπληρώσεις στην τεκμηρίωση του τεχνικού αντικειμένου.

 Το έργο πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατόν και η απόφαση της αρχής αυτής, θεωρούμε ότι εξυπηρετεί έστω και εμμέσως (αφού προκλήθηκε από υποψήφιους εργολάβους) τα συμφέροντα του δήμου.

 Ποιά είναι τα πολιτικά συμπεράσματα:

 1.    Λάθος της δημοτικής αρχής στο ότι δεν ενημέρωσε κανέναν σχετικά με το σχεδιασμό και τις προθέσεις της για το έργο από το καλοκαίρι του 2019.

 2.    Λάθος τη δημοτικής αρχής που δεν τήρησε τα συμφωνηθέντα κατά το δημοτικό συμβούλιο του Οκτωβρίου του 2019.

 3.    Λάθος της δημοτικής αρχής που δεν έλαβε υπ όψιν της τα απαιτητά παραδοτέα της μελέτης, όπως της καταθέσαμε.

 4.    Λάθος της δημοτικής αρχής που υποτίμησε το δημοτικό συμβούλιο.

 5.    Λάθος της δημοτικής αρχής που εκχώρησε τα πάντα που σχετίζονται με τη δημοπράτηση του έργου στην περιφέρεια.

 6.    Λάθος της δημοτικής αρχής που υποτίμησε τις υπηρεσίες του δήμου.

 7.    Λάθος της δημοτικής αρχής που δεν κατανοεί τη διαφορά μεταξύ μελετητή και τεχνικού συμβούλου.

 8.    Λάθος της δημοτικής αρχής που ισχυρίζεται ότι το έργο θα εξελιχθεί χωρίς να πληρώσουν οι πολίτες ούτε ένα ευρώ τόσο στη φάση της ωρίμανσης όσο και στη λειτουργία.

 9.    Λάθος της δημοτικής αρχής που προσέφυγε σε προσωπικές επιθέσεις εναντίον των δημοτικών συμβούλων που είχαν ενστάσεις για την πρακτική της και ιδιαίτερα σε εμένα προσωπικά.

 10. Λάθος της δημοτικής αρχής που μετά την απόφαση της ΑΕΠΠ, κρύφτηκε πίσω από την ανακοίνωση της περιφέρειας, όπως συνηθίζει.

 Επιπροσθέτως, συνεργάστηκα με τον Αλέκο Καχριμάνη για εννέα έτη και για μια ακόμη φορά τον ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη που με περιέβαλλε κατά την περίοδο της κοινής μας θητείας. Είναι απολύτως αποδεκτό από όλους, ότι προβήκαμε σε μεταρρυθμίσεις σε πολλούς τομείς και η περιφέρειά μας άλλαξε και όψη και πορεία. Πλην όμως και επί του θέματος, αναγκάζομαι  να αναφέρω τα παρακάτω:

 1.    Λάθος της περιφερειακής αρχής που δεν αναγνωρίζει ότι η παράταξη ΙΩΑΝΝΙΝΑ_2023 ήταν εκείνη που στήριξε τη δημοτική αρχή για να προχωρήσει το έργο τον Οκτώβριο του 2019 και που προσπάθησε να την βοηθήσει και να την προφυλάξει με τις παρατηρήσεις της τον Μάιο του 2020.

 2.    Λάθος της περιφερειακής αρχής που μου επιρρίπτει ευθύνες ότι δεν συνέβαλα στην ομαλή διεξαγωγή του διαγωνισμού και στην υλοποίηση ενός έργου χωρίς μελέτες. Η περιφερειακή αρχή όφειλε να γνωρίζει ότι η παράταξη ΙΩΑΝΝΙΝΑ_2023 είναι δημοτική παράταξη του Δήμου Ιωαννιτών και καταθέτει τις απόψεις της στη δημοτική αρχή και ελέγχει τη δημοτική αρχή. Δεν έχει δε, καμία πρόθεση ή αρμοδιότητα ή δικαιοδοσία να καταθέτει παρατηρήσεις και συμβουλές για οποιαδήποτε ενέργεια, οποιουδήποτε άλλου φορέα.

  Δύο άλλα θέματα που θεωρούμε ότι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο διαλόγου στο δημοτικό συμβούλιο είναι:

 ·           η εκκρεμότητα, εδώ και ένα χρόνο, της μελέτης βιωσιμότητας της εταιρείας «ΜΕΡΙΜΝΑ» και

 ·           τα τεκταινόμενα στο Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «ΣΧΕΔΙΑ» και το μέλλον του.

  Λίγα λόγια για τα πολιτικά χαρακτηριστικά της αντιπολιτευτικής μας πρακτικής:

 ·           Ασκούμε ουσιαστική –εποικοδομητική- κριτική, καθώς μελετούμε σε βάθος κάθε θέμα και τοποθετούμαστε πάντα συγκεκριμένα και αναλυτικά με πλήρη τεκμηρίωση.

 ·           Είμαστε διεκδικητικοί για τα συμφέροντα του δήμου, αντικειμενικοί και απροκατάληπτοι, και υπερψηφίζουμε τις επιλογές της δημοτικής αρχής που κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.

 ·           Παρουσιάζουμε σοβαρές εναλλακτικές προτάσεις, ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες λύσεις, με κύρια στόχευση το μέλλον και την προοπτική του δήμου.

 ·           Μιλάμε τη γλώσσα της αλήθειας, και αποφεύγουμε αυτά που διχάζουν.

 ·           Δεν κολακεύουμε τους δημότες και κυρίως δεν λαϊκίζουμε.

  Επί του «πιεστηρίου»:

 Διαβάσαμε στον τύπο ότι η κυβέρνηση προτίθεται σε νομοσχέδιο «σκούπα» να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής. Μία από αυτές που θα εκχωρηθούν είναι και η ίδρυση Αναπτυξιακού Οργανισμού.

 Επί του θέματος λοιπόν, είναι γνωστό ότι αυτό έχει λάβει απορριπτική απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο. Είναι γνωστή και η θέση της παράταξής μας. 

 Στην περίπτωση που ψηφιστεί η συγκεκριμένη διάταξη και για να είναι ξεκάθαρα τα θέματα, δηλώνουμε ότι εάν οι συνδημότες μας, μας δώσουν εντολή να αναλάβουμε τη διοίκηση του δήμου, θα καταργήσουμε όποια εταιρεία τέτοιου είδους συστήσει η τρέχουσα δημοτική αρχή.

 Στην πολιτική δύο ρόλοι υπάρχουν. Ή υποδύεσαι τον ρόλο ή τον υπηρετείς.

 Εμείς τον υπηρετούμε.

 Κυρίες και Κύριοι,

 σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας και ευχαριστώ, ιδιαιτέρως, τον Πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ηπείρου και Δήμαρχο Δωδώνης, Χρήστο Ντακαλέτση, για την παραχώρηση των γραφείων της ΠΕΔ Ηπείρου, ώστε να φιλοξενηθεί η σημερινή εκδήλωση.

 Ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την:

 ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ

 ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

 ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΣΤΙΚΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ (LED)

 

tatiana 1Τατιάνα Καλογιάννη: Προσπαθήσαμε να προφυλάξουμε τη Δημοτική Αρχή.

 Η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, με αποφάσεις της, ακυρώνει τη διακήρυξη του διαγωνισμού του έργου «Παροχή υπηρεσιών αναβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης του συστήματος και των υποδομών του οδικού και αστικού φωτισμού του Δήμου Ιωαννιτών (LED)».

 Το σκεπτικό που εμπεριέχεται στις αποφάσεις, περιγράφεται μεταξύ άλλων ως εξής: «…Επειδή, κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτό ότι τα τεύχη της σύμβασης, ιδίως οι τεχνικές προδιαγραφές, ενέχουν ασάφειες και ελλείψεις ως προς το φυσικό αντικείμενο της δημοπρατούμενης υπηρεσίας, και συγκεκριμένα δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια και επάρκεια τα στοιχεία για την επιλογή κατάλληλων κατ’ είδος και ποσότητες φωτιστικών, για την εγκατάσταση των οποίων πρέπει να υποβληθεί προσφορά, καθώς και τα στοιχεία των υφισταμένων υποδομών του δικτύου οδοφωτισμού του Δήμου Ιωαννιτών, για τη συντήρηση του οποίου και την αποκατάσταση των βλαβών του επίσης πρέπει να υποβληθεί προσφορά, ασάφειες και ελλείψεις που καθιστούν μη νόμιμη και ακυρωτέα τη διακήρυξη…».

 Δεδομένης της δυσμενούς αυτής εξέλιξης, για ένα έργο που είναι απολύτως αναγκαίο να υλοποιηθεί και μάλιστα το συντομότερο δυνατόν, καλούμε τη δημοτική αρχή να επανεξετάσει από την αρχή τον όποιον σχεδιασμό και πρακτική ακολούθησε μέχρι σήμερα για το έργο αυτό.

 Η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» κ. Τατιάνα Καλογιάννη σε δήλωσή της τονίζει τα εξής: «Προσπαθήσαμε να προφυλάξουμε τη Δημοτική Αρχή. Η Δημοτική Αρχή αδιαφόρησε, μας υποτίμησε και προτίμησε τις προσωπικές επιθέσεις. Την καλούμε έστω και τώρα, στο σημείο μηδέν στο οποίο επιστρέφουμε μετά από ενάμιση χαμένο χρόνο, να αναλάβει τις ευθύνες της και να διεκδικήσει την υλοποίηση του έργου τεκμηριωμένα και σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες».

 Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 17.03.2021

 «Περί σύστασης Αναπτυξιακού Οργανισμού Δήμου Ιωαννιτών & Δήμου Βορ. Τζουμέρκων»

  

210320 tatianaΤατιάνα Καλογιάννη: H ίδρυση μιας νέας εταιρείας με τη μορφή του Αναπτυξιακού Οργανισμού, θα εγκλώβιζε το Δήμο μας σε μία αχρείαστη «περιπέτεια», αφού κυρίως δεν τεκμηριώνεται ούτε πολιτικά, ούτε οικονομικά, η υποκατάσταση των υπηρεσιών του Δήμου στον προγραμματισμό, στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση των έργων, που θα αλλάξουν την εικόνα, τη φυσιογνωμία και τη λειτουργία του.

 

 Στις 08.03.2021, στο δημοτικό ραδιόφωνο, ο Δήμαρχος, με αφορμή τα τεκταινόμενα στον ΦοΔΣΑ, δήλωσε: «Δεν πρόκειται να συναινέσω να επιβαρυνθούν οι πολίτες ούτε ένα ευρώ, για να μετατραπεί ο ΑΣΔΑ σε μία κανονική ΔΕΚΟ για να εξυπηρετηθούν μικροσκοπιμότητες συναδέλφων αυτοδιοικητικών της ευρύτερης περιοχής».

 Σήμερα, μας καλεί να συναινέσουμε ακριβώς σε αυτό που περιγράφει στη δήλωσή του, ως αποδοκιμαστέο.

 Σε πανελλαδική κλίμακα, με τους ίδιους σκοπούς και στόχους, υπολειτουργούν σήμερα 100 περίπου αντίστοιχες εταιρείες. Όλοι μας έχουμε ακούσει για την ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΕ, την ΕΕΤΑΑ ΑΕ, την Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης, με τις οποίες η δημοτική αρχή έχει ήδη συνεργασία, τη ΜΟΔ ΑΕ, την Εταιρεία Ανάπτυξης & Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) και άλλες πολλές.

 Ως συνήθως, κάθε νόμος που δημιουργεί νομικό έρεισμα για την ίδρυση νέων νομικών προσώπων με διάφορες δραστηριότητες και σκοπούς προκαλεί και το ενδιαφέρον –τις περισσότερες φορές επιπόλαια και ελατηριωτά- των πολιτικών προσώπων να κινηθούν χωρίς να τεκμηριώνονται απλές προϋποθέσεις, για την πρωτοβουλία αυτή, όπως:

 ·      τί διαφορετικό θα προσπαθήσει να «θεραπεύσει» η νέα αυτή εταιρεία;

 ·      πού θα απευθυνθεί ως πελατολόγιο;

 ·      πόσους πόρους πραγματικά θα δεσμεύσει και θα αντλεί από τους μετόχους;

 ·      τι και ποιόν πραγματικά θα εξυπηρετεί;

 Εν ολίγοις, υπάρχει σκοπιμότητα για την ίδρυση μίας τέτοιας εταιρείας;

 Ας εξετάσουμε, όμως, πώς κινήθηκε η δημοτική αρχή μέχρι σήμερα για να εισηγηθεί το θέμα.

 Τον Σεπτέμβριο 2020, σε συζήτηση για την αναμόρφωση προϋπολογισμού, η παράταξή μας ζήτησε να προηγηθεί η εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ίδρυση του Αναπτυξιακού Οργανισμού και αφού κατατεθεί και εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο, τότε να προχωρήσει η εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου. Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος δεσμεύτηκε. (θέμα: αναμόρφωση Π/Υ, κωδ. 10.6142.206, 10.000€).

 Ως συνήθως η συμφωνημένη διαδικασία δεν τηρήθηκε, και την 31η Δεκεμβρίου 2020, ο Δήμαρχος προχωρά σε απευθείας ανάθεση συμβουλευτικών υπηρεσιών για την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας και επιχειρηματικού σχεδίου για τη σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού.

 Τον Φεβρουάριο 2021, ο πρόεδρος της ΔΗΑΝΕΤΑΙ εισηγείται στο Δ.Σ. τη συμμετοχή της ΔΗΑΝΕΤΑΙ στη σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού του Δήμου, παρόλο που το δημοτικό συμβούλιο δεν έχει ακόμη αποφασίσει σχετικά. Επίσης, στο ίδιο θέμα, εισηγείται και τη σύναψη Σύμβασης Εθελοντικής Εργασίας, για ένα έτος σε αρχικό στάδιο, με τον κ. Καλογήρου, ο οποίος σχετίζεται και με την αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης και με τη ΜΟΔ ΑΕ, και όπως πιο λεπτομερώς και αναλυτικά περιγράφεται στην εισήγηση του προέδρου της ΔΗΑΝΕΤΑΙ. Η παράταξή μας καταψήφισε το θέμα, καθώς δεν είχε ληφθεί η σχετική θετική ή αρνητική απόφαση από το δημοτικό συμβούλιο.

 Σε πρώτο στάδιο εξέτασης του θέματος, προκύπτουν αβίαστα τα ακόλουθα ερωτήματα:

 1.    Υπάρχει όντως σκοπιμότητα για την ίδρυση της εταιρείας αφού η δημοτική αρχή έχει, ήδη, συνεργασίες με άλλες αναπτυξιακές εταιρείες, αλλά και με ποικίλους εξωτερικούς συνεργάτες μέσω σχετικών αναθέσεων για διάφορα αντικείμενα;

 2.    Είναι νόμιμη η απόφαση της ΔΗΑΝΕΤΑΙ καθώς, σύμφωνα με τον νόμο, οι δημοτικές επιχειρήσεις και οι δημοτικές ανώνυμες εταιρείες δεν δύνανται να συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο του Αναπτυξιακού Οργανισμού; Μήπως σκέφτεστε την εμπλοκή της σε κάποιο άλλο επίπεδο;

 3.    Για ποιον λόγο ο Δήμαρχος, ο οποίος έχει μεγάλη εμπειρία στα κοινά του Δήμου, δεν σκέφθηκε την αποτυχημένη –όπως εξελίχθηκε- ανάλογη περίπτωση της Α.Δ.Ε.Ι., ώστε να αποφύγει μία νέα αχρείαστη περιπέτεια, τόσο για το νυν όσο και για το μελλοντικό πολιτικό προσωπικό του Δήμου;

 Σε δεύτερο επίπεδο και αποκωδικοποιώντας τα στοιχεία που συγκροτούν την εισήγηση της δημοτικής αρχής, είναι πρόδηλο ότι γίνεται προσπάθεια υποκατάστασης:

 ·      σχεδόν όλων των υπηρεσιών του δήμου και των επιχειρήσεων αυτού, όπως τεχνικών υπηρεσιών δήμου και ΔΕΥΑΙ, διευθύνσεων Προγραμματισμού & Ανάπτυξης, Τουρισμού και άλλες,

 ·      των δομών υγείας,

 ·      του Εμπορικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου,

 ·      της Ένωσης Ξενοδόχων, σε χρόνο που η κυβέρνηση έχει θεσμοθετήσει τη σύσταση Οργανισμών Διαχείρισης/Marketing Προορισμού και πολλών άλλων φορέων και υπηρεσιών.

 Η δημοτική αρχή, είμαι βέβαια, ότι έχει πλήρη γνώση και του υφιστάμενου στελεχιακού δυναμικού των υπηρεσιών του δήμου και των ελλείψεων και των ελαττωμάτων. Γνωρίζει τις ανάγκες και τις δυνατότητες, αλλά τεχνηέντως δεν τις αποτυπώνει γιατί θέλει να προχωρήσει τη νέα ΔΕΚΟ.

 Σε τρίτο επίπεδο, ακροθιγώς μεν για οικονομία του χρόνου, αλλά ρεαλιστικά δε, καταθέτουμε την άποψή μας για τα οικονομικά στοιχεία, με βάση τα δεδομένα εργασίας, στα οποία βασίστηκε η μελέτη και κατ’ επέκταση η εισήγηση:

 ·      Μεσοσταθμικά, οι αμοιβές προσωπικού ανέρχονται στις 120.000€/έτος, οι αμοιβές τρίτων στις 660.000€/έτος και ο κύκλος εργασιών στις 956.000€/έτος.

 ·      Οι αμοιβές τρίτων αποτελούν το 70% του κύκλου εργασιών της εταιρείας. Δηλαδή: αμείβονται έτσι ή αλλιώς οι παροπλισμένοι υπάλληλοι του δήμου, αμείβεται το προσωπικό του οργανισμού που, ουσιαστικά, μετατρέπεται σε δρομολογητές αναθέσεων, χωρίς τη γνώση και έγκριση του Δημοτικού συμβουλίου και, τελικά, τις δουλειές τις εκτελούν τρίτοι, που, μέχρι σήμερα, ήταν μεν δυνητικοί συνεργάτες του δήμου, όμως, μέσω συμβάσεων που τύχαιναν της έγκρισης από τα αρμόδια όργανα του δήμου.

 Αυτά είναι τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια που υιοθετείτε; Έτσι εκλαμβάνετε εσείς τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς;

 ·      Οι ανελαστικές δαπάνες (μισθοδοσία, λειτουργικά έξοδα, έξοδα διοικητικής λειτουργίας, κλπ) για το 2021 ανέρχονται στις 230.000€ και για το 2022 στις 280.000€. Συνεπώς, εάν δεν υπάρξουν έσοδα με κέρδη και αποθεματικά στο ταμείο, η εταιρεία θα κάνει παύση πληρωμών ή θα ζητήσει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου –δηλαδή ζεστό χρήμα- μόλις μετά από 14 μήνες από την ίδρυσή της.

 Από ποιούς πόρους θα χρηματοδοτήσει εκ νέου ο Δήμος την εταιρεία αυτή; Δεν αρκούν όλες οι άλλες υφιστάμενες επιχειρήσεις του δήμου που επιχορηγούνται, ήδη, από αυτόν;

 ·      Από την εισήγηση εκτιμάται ότι τα δύο πρώτα έτη το 75% περίπου του κύκλου εργασιών του οργανισμού θα προέρχεται από Προγραμματικές Συμβάσεις. Λογικό, αφού σήμερα, οι ανοιχτές προσκλήσεις στο ΕΣΠΑ ή σε ευρωπαϊκά προγράμματα είναι ανύπαρκτες. Στην εισήγηση αναφέρεται ακόμη ότι, η κάλυψη του διοικητικού κόστους του οργανισμού δύναται να είναι έως 1,5% του προϋπολογισμού δημοπράτησης του έργου. Συνεπώς, και προκειμένου να καλυφθούν οι ανελαστικές δαπάνες 2021 και 2022 που ανέρχονται στις 170.000€ και 280.000€ αντίστοιχα, απαιτούνται: για το 2021 προγραμματικές συμβάσεις προϋπολογισμού: 11.300.000€ και για το 2022: 18.700.000€ αντίστοιχα!

 Ποιος θα επιδιώξει τη σύναψη τέτοιων προγραμματικών συμβάσεων με μία νεοσύστατη εταιρεία; Τι καινοτόμο και τι ανταγωνιστικό στοιχείο εισάγει στην αγορά αυτή η εταιρεία;

 Μήπως, λοιπόν, πρέπει να επανεξετάσετε τα στοιχεία, τις προβλέψεις και τις προσδοκίες σας ώστε ο Δήμος να μην υποχρεωθεί σε πρώτη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου σε 2 έτη για την εταιρεία αυτή;

 ·      Δύο σχετικά στοιχεία και παραδείγματα: Η εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ), η οποία λειτουργεί και δραστηριοποιείται –στη δική της κλίμακα- εδώ και δεκαετίες στο ίδιο αντικείμενο και με τα ίδια επιχειρηματικά και επιχειρησιακά χαρακτηριστικά, το 2016 είχε κύκλο εργασιών 7εκατ.€ και το 2017 9εκατ.€. Για να καλύψει το ταμειακό έλλειμμα έχει προβεί σε αλλεπάλληλες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και από 205.000€ με την ίδρυσή της, έφτασε σήμερα στα 3.800.000€. Αντίστοιχα και η ΗΠΕΙΡΟΣ Α.Ε., η οποία για το έτος 2017 είχε κύκλο εργασιών μόλις 57.000€!

 Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, ο προβληματισμός μας για το αν το σενάριο που μας θέσατε υπ’ όψιν είναι ρεαλιστικό.

 Εν κατακλείδι, απορρίψατε, ως πολιτική επιλογή, να αναζωογονήσετε τις υπηρεσίες του Δήμου, κινητροποιώντας τες -επαρκώς και υπό καθεστώς ειλικρινούς και αλληλέγγυας συνεργασίας μαζί σας- για ταχύτερη παραγωγή έργου. Τις παρακάμπτετε και τις υποβαθμίζετε εξόφθαλμα.

 Κυρίες και Κύριοι,

επειδή η ιδέα για την ίδρυση μιας νέας εταιρείας με τη μορφή του Αναπτυξιακού Οργανισμού, μιας νέας ΔΕΚΟ δηλαδή, εγκλωβίζει το Δήμο μας σε μία, πραγματικά, αχρείαστη περιπέτεια και με βάση όλα όσα προαναφέραμε, καταψηφίζουμε το θέμα.