Περί του καθορισμού τέλους Καθαριότητας και Φωτισμού
Χθες, στις 20.11.2019 συνεδρίασε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας.
Ένα εκ των θεμάτων που συζητήθηκαν ήταν το θέμα με τίτλο: «Καθορισμός τέλους Καθαριότητας και Φωτισμού για το έτος 2020, (Θέμα 1ο)».
Οι απόψεις που καταθέσαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο επί του θέματος, είναι:
- Στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής προτείνεται μείωση του συντελεστή για τα τέλη καθαριότητας & φωτισμού, για τη Πόλη των Ιωαννίνων και για την κατηγορία «Οικιακή Χρήση», κατά 0,10€/m2. Θεωρούμε τη μείωση αυτή επικοινωνιακό πυροτέχνημα καθώς πρόκειται για μία μείωση κατά 10 € στα 100m2 κατοικίας το χρόνο!!!
- Εισηγηθήκατε γενικευμένη αύξηση του συντελεστή στην Δ.Ε. Μπιζανίου, για την κατηγορία «Επαγγελματικοί Χώροι», κατά 0,45€/m2, δηλαδή, αύξηση κατά 50% περίπου.
Δηλαδή, ένα κατάστημα των 100m2 που πλήρωνε, μέχρι σήμερα, 95€ το χρόνο, θα πληρώσει, από το νέο έτος, 140€ Δημοτικά Τέλη το χρόνο.
Η παράταξή μας διαπίστωσε τον άνισο αυτόν χειρισμό για τη Δ.Ε. Μπιζανίου, και πρότεινε -κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής- να γίνει επανέλεγχος του συντελεστή αυτού ώστε να μειωθεί.
Σήμερα, στο Δημοτικό Συμβούλιο, υιοθετώντας, εν μέρει, την πρότασή μας, εισηγείστε:
- Να τηρηθεί ο παλαιός συντελεστής, 0,95€/m2 για τους επαγγελματικούς χώρους, για τις Δημοτικές Κοινότητες Αμπελιά, Ασβεστοχώρι, Κόντσικα, Κοσμηρά, Μανωλιάσσα, και
- Να αυξηθεί, κατά 0,45€/m2, στην Πεδινή και Μπιζάνι.
Επανερχόμαστε και επαναπροτείνουμε να παραμείνουν στα περυσινά επίπεδα τα τέλη για όλους τους «επαγγελματικούς χώρους» και στις κοινότητες Πεδινής και Μπιζανίου, ήτοι 0,95€/m2, και η αύξηση των 0,45 €/m2 (δηλ. συνολικό τέλος 1,40€/m2) να εφαρμοστεί ΜΟΝΟ στις εγκαταστάσεις με μεγάλες επιφάνειες.
- Για τις υπόλοιπες μικρές αυξομειώσεις σε όλες τις υπόλοιπες Δημοτικές Ενότητες που προτείνετε, η παράταξή μας θεωρεί ότι είναι χωρίς ουσιαστική αξία και θα μπορούσαν να αποφευχθούν.
Στο σημείο αυτό, θεωρούμε σκόπιμο να επαναλαμβάνουμε ότι δραστικές αλλαγές στα τιμολόγια των ανταποδοτικών τελών θα προκύψουν ΜΟΝΟ από την υιοθέτηση μέτρων μείωσης δαπανών, όπως:
- Με την ενεργειακή αναβάθμιση του οδικού και αστικού φωτισμού σε όλον τον Δήμο, μειώνοντας τις δαπάνες που καταβάλλονται, σήμερα, για τον Δημοτικό φωτισμό μέχρι και 70%. Δηλαδή, πρέπει να προχωρήσει η εργολαβία των
- Με την προκήρυξη Διεθνούς Διαγωνισμού, ώστε να προωθηθούν άμεσα όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για την αναζήτηση νέου εναλλακτικού παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας (συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ Α.Ε.), που θα τροφοδοτεί με φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια όλες τις υφιστάμενες παροχές των Δημοτικών εγκαταστάσεων και κυρίως της ΔΕΥΑΙ, και
- Με την ανάπτυξη της ανακύκλωσης και της διαχείρισης των βιοαποβλήτων, όπως περιγράφονται αναλυτικά στη μελέτη: «Συγκριτική αξιολόγηση κόστους – οφέλους πριν και μετά τη λειτουργία των έργων του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Ηπείρου», η οποία εκπονήθηκε με πρωτοβουλία και ευθύνη της, τότε, αρμόδιας Αντιπεριφερειάρχη, Τατιάνας Καλογιάννη, και αναρτήθηκε, στο site της Περιφέρειας Ηπείρου τον Ιούλιο 2017. Συγκεκριμένα, η μελέτη αναφέρει ότι για τον Δήμο Ιωαννιτών, το 2020, εκτιμάται ότι το κόστος διαχείρισης των:
- Σύμμεικτων απορριμμάτων ανέρχεται στα 130,41€/τόνο
- Ανακυκλώσιμων απορριμμάτων ανέρχεται στα 78,26€/τόνο και
- Βιοαποβλήτων ανέρχεται στα 104€/τόνο.
Είναι προφανές, από τα παραπάνω στοιχεία, ότι όσο αυξάνουν οι ποσότητες των απορριμμάτων που ανακυκλώνονται έναντι των ποσοτήτων των σύμμεικτων απορριμμάτων, τόσο μειώνεται το κόστος διαχείρισης του Δήμου, με αποτέλεσμα την μείωση των ανταποδοτικών τελών και το όφελος προς τον συνδημότη.
Το θέμα του Καθορισμού των τελών, κατά τη γνώμη μας, είναι ένα σύνθετο και πολιτικό θέμα και όχι, απλώς, ένα θέμα συμφωνίας σε ισοσκελισμένα αποτελέσματα αλγεβρικών πράξεων. Είναι θέμα εμπιστοσύνης του δημότη προς τη Δημοτική Αρχή.
Οι προτάσεις και οι αποφάσεις επί θεμάτων όπως αυτό πρέπει να είναι:
- Δίκαιες και προαναγγελμένες.
- Να μην είναι απλά εισφοροεισπρακτικού χαρακτήρα.
- Να χαρακτηρίζονται από αυξημένη κοινωνική ευθύνη εξασφαλίζοντας στο μέτρο που τις αφορά, μία αξιοπρεπή ζωή στον αδύναμο.
- Να είναι αναλογικές ως προς την ωφέλεια που δημιουργούν ή την βλάβη που προκαλούν στους πολίτες.
- Να τεκμηριώνονται από την παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη, οι αυξημένες χρεώσεις που ισχύουν στο Δήμο μας (π.χ. στον Δήμο μας οι χρεώσεις είναι για το μεν Δημοτικό Φόρο κατά 60% μεγαλύτερες, ενώ τα Δημοτικά Τέλη κατά 48% μεγαλύτερα από αυτά του Δήμου Ζωγράφου στην Αθήνα.
- Να συνδέονται με αναβάθμιση των υπηρεσιών, (π.χ. είναι παράδοξο το ότι ο Δήμος μας αδυνατεί, για δεκαετίες, να προμηθευτεί κατάλληλα ηλεκτροκινούμενα σάρωθρα πεζού χειριστή, για να σκουπίζονται πλήρως και ταχύτητα τα πεζοδρόμια και αντί αυτών, των μέσων, να κυκλοφορούν ακόμη και σήμερα οι εργαζόμενοι του Δήμου με τις γνωστές γραφικές ιδιοκατασκευές στα χέρια τους και να προσπαθούν να καθαρίσουν ασθμαίνοντας.
Οι παραπάνω προτάσεις αναφέρονται ενδεικτικά και δεν εξαντλούν τα αντικείμενο.
Δεν έχουμε, όμως, και την απαίτηση να έχουν απασχολήσει τη Δημοτική Αρχή, μέχρι σήμερα, καθώς:
- Η Δημοτική Αρχή φαίνεται να έχει ανάγκη μεγαλύτερης πίστωσης χρόνου και
- Την απασχόλησαν άλλα μείζονα θέματα, όπως αυτά:
- της εσπευσμένης θεσμοθέτησης της σύμπραξης με τις πρόσφορες παρατάξεις.
- της πολιτικής υιοθέτησης δημοτικών συμβούλων στην απεγνωσμένη προσπάθεια απόκτησης της μαθηματικής πλειοψηφίας στο δημοτικό συμβούλιο.
- της, κατά προτεραιότητα, ακύρωσης των πρωτοβουλιών της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής.
- των επικοινωνιακών επιδείξεων τριτευούσης σημασίας, επιδόσεων ή εκδηλώσεων.
Τέλος, η παράταξή μας, και υπερψηφίζει την επικαιροποιημένη, μετά την έστω και μερική υιοθέτηση των προτάσεών μας, εισήγησή σας, γιατί όπως έχουμε δηλώσει εξαρχής της θητείας αυτής, δεν θα κωλυσιεργήσουμε καμία διαδικασία που σχετίζεται εξ’ ορισμού με την ομαλή διοίκηση του Δήμου.