Ο επιπόλαιος χειρισμός του έργου του οδοφωτισμού από τη δημοτική αρχή, να μην υποχρεώσει κανέναν, από τώρα και μετά, σε αχρείαστες διενέξεις και εμπλοκές
Πρόσφατα αναρτήθηκε η με ΑΔΑ: ΨΜΗΣ7Λ9-ΚΥ8, απόφαση της οικονομικής επιτροπής της περιφέρειας Ηπείρου, σχετικά με τον διαγωνισμό για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού της πόλης.
Ο διαγωνισμός αυτός αφορά ένα έργο σημαντικό και ωφέλιμο για τον δήμο γιατί, κανονικά, θα έπρεπε να επιφέρει σημαντικές μειώσεις στα ανταποδοτικά τέλη που επιβαρύνουν τους δημότες.
Στον διαγωνισμό, όμως, αυτόν υπάρχει ένα πρόβλημα. Το βασικότερο δεδομένο στο οποίο στηρίχθηκε η όλη διαδικασία ήταν λανθασμένο, με αποτέλεσμα οι δαπάνες για το ηλεκτρικό ρεύμα που προκύπτουν για τον δήμο, αλλά και οι αναμενόμενες εισροές προς τον ανάδοχο να είναι επισφαλείς. Και αυτό γιατί η δημοτική αρχή επιπόλαια (ως συνήθως) δεν είχε –και ούτε ενδιαφέρθηκε να βρει παρόλο που της το επισημάναμε- τις σωστές αποτυπώσεις για τις καταναλώσεις που αφορούν ΜΟΝΟ τον φωτισμό οδών και πλατειών. Έθεσε, λοιπόν, ως στοιχείο αναφοράς -για τους υπολογισμούς που ακολούθησαν και έχουν γίνει μέχρι σήμερα- το ποσόν των 2.000.000€ μεσοσταθμικά. Δηλαδή, το συνολικό ποσό που πληρώνει ο Δήμος ετήσια για την δαπάνη του ηλεκτρικού ρεύματος. Για όλες τις ηλεκτρικές καταναλώσεις. Κάθε είδους και τύπου.
Όπως έχουμε καταθέσει δημόσια, καθώς η παράταξή μας ασχολήθηκε σοβαρά με το θέμα και κατέθεσε τις απόψεις της στο δημοτικό συμβούλιο, στο ποσόν αυτό –των 2.000.000€- συμπεριλαμβάνεται και η δαπάνη ηλεκτρικής ενέργειας τόσο για τις δημοτικές και σχολικές κτιριακές εγκαταστάσεις (φωτισμός, κλιματιστικά, κλπ) όσο και για τη λειτουργία των διαφόρων αντλιοστασίων που δεν καλύπτονται από τον προϋπολογισμό του ΣΥΚΛΙ ή της ΔΕΥΑΙ. Η δαπάνη αυτή –εκτός ΦΟΠ- είναι της τάξης των 500.000€.
Οι υπολογισμοί, δηλαδή, έπρεπε να γίνουν με ποσό δαπάνης για ηλεκτροφωτισμό της τάξης του 1.500.000€, και όχι των 2.000.000€.
Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι, ο Δήμος θα εξακολουθεί να πληρώνει το ποσό των 500.000€ κατ’ έτος, αφού ο ανάδοχος δεν επεμβαίνει στις ενεργοβόρες αυτές εγκαταστάσεις.
Συνεπώς, η μείωση του κόστους για ηλεκτρική ενέργεια στην περίοδο της 12ετίας (που θα λειτουργεί η σύμβαση του αναδόχου) θα είναι μηδαμινή (περίπου στο 15%), ενώ στη συνέχεια, μετά τη 12ετία, αντί να είναι 77% σύμφωνα με τον διαγωνισμό, θα είναι επι της ουσίας στο 55% περίπου. (με συνθήκες τιμολόγησης του έτους σχεδιασμού του έργου, το 2020).
Δηλαδή, η όποια δυνατότητα για σοβαρές μειώσεις στα ανταποδοτικά τέλη, θα δοθεί στους δημότες μετά από δώδεκα χρόνια!
Είναι δεδομένο ότι η δημοτική αρχή είχε τη δυνατότητα και τον χρόνο, μέσω του σχεδίου δράσης για τη βιώσιμη ενέργεια, μέσω της απευθείας ανάθεσης για την παρακολούθηση και επικαιροποίηση αυτού, και μέσω της απευθείας ανάθεσης για την αναφορά των δράσεων για τη βιώσιμη ενέργεια, να καταγράψει αναλυτικά σε ποιά εγκατάσταση απευθύνεται ο κάθε μετρητής κατανάλωσης ρεύματος, με αποτέλεσμα να γνωρίζει το σωστό και ακριβές ποσόν, ως ποσόν αναφοράς. Ακόμη και σήμερα δεν το γνωρίζει. Κατά τα λοιπά επαιρόμεθα ότι επιλεχθήκαμε να χρηματοδοτηθούμε για έργα στο πλαίσιο των 100 πρώτων κλιματικά ουδέτερων πόλεων της Ευρώπης.
Προτείνουμε, ακόμα και σήμερα και πριν την υπογραφή της σύμβασης, να διασταυρωθούν όλα τα στοιχεία που διαμόρφωσαν τα δεδομένα μελέτης του έργου με την υφιστάμενη κατάσταση, προς αποφυγή διενέξεων μεταξύ δήμου, αναδόχου, ανεξάρτητου Ελεγκτή Περιόδου Εργασιών και ανεξάρτητου Ελεγκτή Περιόδου Υπηρεσιών, και προκειμένου να διαφυλαχτούν τα συμφέροντα του δήμου.
Ο επιπόλαιος χειρισμός και του έργου αυτού, από τη δημοτική αρχή, μέχρι σήμερα, δεν πρέπει να υποχρεώσει κανέναν, από τώρα και μετά, σε αχρείαστες διενέξεις και εμπλοκές.